Automobilové zvedáky: mnoho typů, mnoho použití

Jaký je rozdíl mezi jednosloupovým, dvousloupovým nebo čtyřsloupovým autozvedákem? Jak se od sebe navzájem liší nůžkové typy? Který je pro můj autoservis nebo pneuservis nejvhodnější? Na následujících řádcích najdete odpovědi na vše, co potřebujete o těchto strojích vědět.

Zvedáky prošly za posledních několik let důkladným vývojem. Pryč je doba, kdy byla zdvihací síla přenášena pomocí základních mechanických členů jako pohybové šrouby, ozubené převody nebo pákové systémy. Také takzvané pneuservisní plošiny se již přestávají používat. U nich se zdvihací část zvedá zhruba do výšky 30 cm, většinou pomocí vzduchového měchu. Důvodem klesající oblíbenosti je náročnost systému na kvalitu kompresoru a jeho vzdušníku. Také chod těchto plošin býval často pomalý či trhavý.

Pozornost moderních auto a pneuservisů je v současnosti směřována na zvedáky s elektrohydraulickým systémem. K požadavkům patří minimální zdvih 1 metr a nosnost cca 3 tuny pro pneuservisní účely, pro autoservisní použití bývá standardem zdvih kolem 1,8 metru a nosnost přibližně 4 tuny.

Dvousloupové zvedáky s přejezdem: favorit autoservisů

Nejčastěji používané, a také poptávané, jsou elektrohydraulické zvedáky dvousloupové. Příznivá cena a výška zdvihu kolem 1,8 metru z nich dělá nejprodávanější produkt v oblasti autoservisních zvedáků. Vyrábí se v provedení s manuálními pojistnými západkami, které vyžadují ruční odjišťování mechanického zajištění. Pokročilejší typy, vhodné hlavně do vytížených servisů, mají západky elektromagnetické, ovládané tlačítkem na ovládacím panelu. Synchronizace jednotlivých sloupů je řešena lanovým ovládáním ukrytém v malém prahu mezi sloupy. Tento systém pouze reguluje zdvih jednotlivých pístnic, nikoli ovládání druhého ramene. Mezi největší výhody tohoto typu zvedáků patří volný horní prostor a tím pádem možnost zvedání i vyšších vozidel, nevýhodou je naopak zmiňovaný propojovací práh, přes který je nutné přejíždět. Takové řešení může někdo vnímat jako nepohodlné.

Bezpřejezdový zvedák? Jde to!

Obdobným typem jsou dvousloupové autozvedáky s horním propojením sloupů, tzv. bezpřejezdové typy. Používají se v místech, kde je prahové propojení nevhodné. I tyto modely mají elektromagnetický systém bezpečnostních západek. Odpadá u nich občas náročné přejíždění propojovacího prahu, horní propojení však omezuje maximální výšku automobilu. Nehodí se tedy například pro servisy, které se pravidelně zabývají opravami dodávek, vozidel SUV apod.

Jednosloupový zvedák: ideální pomocník pro menší servis či autoklempírnu

Zajímavou a čím dál oblíbenější alternativou jsou automobilové zvedáky jednosloupové. Jejich výhodou je jednoznačná prostorová nenáročnost. Bývají často používány v autoklempírnách pro snadný přístup k celému boku vozu, nebo k servisech se stísněným prostorem. Najdou i uplatnění pro garážové využití. Tyto zvedáky disponují elektromagnetickým zajišťovacím zámkem a pojízdným podvozkem, umožňujícím snadné přemístění.

Čtyřsloupový zvedák: obr s velkou nosností

Podstatně větší jsou zvedáky čtyřsloupové. Většinou bývají vybaveny takzvaným přizdvihem a jsou vhodné především pro měření a seřizování geometrie. Proti dvousloupovým typům mívají vyšší nosnost pohybující se okolo 5 tun, zdvih bývá kolem 1,75 metru. Namísto ramen mívají zhruba pětimetrové plošiny, takzvané rampy. Bezpečnost zajišťují elektromagnetické západky. Často bývají používány pro servis podvozkových částí automobilů.

Nůžkové zvedáky: malé, ale užitečné

Zcela samostatnou kategorií jsou nůžkové zvedáky. Jsou vhodné všude tam, kde kvůli omezenému prostoru či logistice provozu není možné použití sloupových typů. Většinou jsou tyto zvedáky opatřeny elektrohydraulickou technologií a podle použití se dají snadno rozlišit na pneuservisní a autoservisní typy. Zvedáky určené pro pneuservisy bývají kratší, aby se vůz mohl zdvihnout za práh, se zdvihem kolem jednoho metru a nosností kolem tří tun. Přístroje pro autoservis jsou proti tomu delší – vůz stojí na kolech a zdvih se pohybuje kolem 1,8 metru. Jejich nosnost bývá od 3 do 3,5 tuny. Nůžkové zvedáky lze ukotvit buď na podlahu, nebo zabudovat do země. Při spuštění jsou pak zcela rovnoběžné s podlahou. Velkým kladem je snadné najíždění, k záporům patří nutnost stavebních zásahů v dílně.

Pro úplnost na samý závěr zmiňme kategorii elektromechanických automobilových zvedáků. U nich je pohyb zajištěn jedním nebo dvěma elektromotory, pohánějícími velkou šroubovici, na níž je matice se zvedacími rameny. V případě jednoho elektromotoru je šroubovice ve druhém sloupu propojena prahovým řetězem. Tato technologie je konstrukčně dražší, což se promítá do prodejní ceny.

 

V nabídce specializovaného kamenného a internetového obchodu s vybavením pro servisy MojeDílna.cz najdete především elektrohydraulické zvedáky těchto typů:

Zvedák jednosloupový mobilní SF-M2500ES, 2,5t, s mechanickými západkami a kolečky

Má zdvih 1825 mm. Přes své nevelké rozměry je oblíbený díky své nízké ceně a překvapivě vysoké nosnosti 2,5 tuny. Pro bezpečné zajištění je použit elektromagnetický zámek, variabilnost zaručuje zabudovaný podvozek.

Zvedák dvousloupový SF-B4000, 4t, s manuálním zámkem

Je také vybaven elektrohydraulickou technologií. Jeho zdvih je 1800 mm a unese 4 tuny. Má manuální ovládání západek (nižší cena) a lanovou „nesilovou“ synchronizací zdvihu jednotlivých pístnic ve sloupech.  Velkou výhodou a novinkou jsou délky a rozměry asymetrických zvedacích ramen zvedáku. Jsou optimálně zvoleny tak, aby vyhověly pro zvedání osobních a lehkých nákladních aut, které jsou v ČR běžně provozované – od krátkých osobních až po dlouhé dodávkové. Díky tomuto není nutné dovybavovat zvedák prodlužovacími rameny.

Zvedák dvousloupový SF-B4000ES, 4t, s automatickým zámkem

Je obdobou zvedáku SF-B4000, liší se pouze použitím elektromagnetických západek.

Zvedák dvousloupový SF-C4000ES, 4t, s automatickým zámkem a vrchním propojením

Je specifický tzv. bezpřejezdovým systémem. Synchronizace ramen je řešena horním propojením mezi sloupy, ty jsou pro tento účel zvýšeny na 3724 mm. Nosnost tohoto automobilového zvedáku je 4000 kg a maximální zdvih ramen činí 1880 mm.

Zvedák čtyřsloupový 4SF-5000B, 5t, s automatickým zámkem a přizdvihem

Model s elektromagnetickým zámkem, nosností 5000 kg a zdvihem 1750 mm. Je vybaven přizdvihem a je určen zejména pro měření a seřizování geometrie náprav. Elektrohydraulika, jednoduché ovládání a atraktivní cena do 100 tisíc korun bez DPH z něj dělá hit v oblasti čtyřsloupových zvedáků.

Zvedák nůžkový SF-L3000, 3t, mobilní, bez kotvení

Se zdvihem 1000 mm je vhodný především pro pneuservisní využití spojené s opravami brzd, nebo třeba nábojů kol. Přes své malé rozměry je oblíbený díky své vysoké nosnosti 3 tuny a atraktivní ceně.

Zvedák nůžkový SF-F3000, 3t, s přejezdem

Jedná se o dvoupístovou nůžkovou technologii. Speciální funkce přepouštění hydraulického oleje z jedné do druhé pístnice zajišťuje rovnoměrný zdvih obou zvedacích stolů. Zvedák má nosnost 3000 kg a maximální zdvih 1830 mm. Je určen k montáži na podlahu.

Zvedák nůžkový SF-E3500, 3,5t, zapouštěcí do podlahy

Tento typ je alternativou ke zvedáku SF-F300. Jeho zdvih je 1800 mm, má zvýšenou maximální nosnost na 3500 kg. Jeho další nespornou a praktickou výhodou je jeho určení pro zabudování do země. Při spuštění je tedy rovnoběžně s podlahou. Toto řešení vyžaduje stavební úpravu.

Proč chtít zrovna tyto zvedáky?

Bezpečnost provozu, jednoduchost ovládání, elektrohydraulická technologie a příznivá cena, byly hlavními kritérii pro výběr těchto značek a modelů do naší nabídky. Stejně tak jsme brali v potaz i termíny dodání, dostupnost náhradních dílů a veškerý potřebný servis.

U nás to navíc prodejem nekončí. Ke zvedákům je samozřejmostí montáž, proškolení obsluhy, veškerý záruční i pozáruční servis a revize při montáži. Dle potřeb servisu je samozřejmě možné sjednat si i kalendář pravidelných prohlídek a revizí. Navíc při koupi zvedáku jsou u nás tyto služby za velmi zvýhodněnou cenu. Po konzultaci jsme schopni řešit montáže či servis i na stroje u nás nezakoupené.