Péče o autobaterii: udržte své auto v provozu
Jak předejít vybíjení baterie
Na jedno startování ujeďte alespoň 15 km
→ Baterii dobíjí během jízdy alternátor, pokud ale “skáčete” na krátké vzdálenosti, baterie nemá šanci se dobít.
Kontrolujte stav alternátoru a regulátoru
→ Tato dvojice se stará o správné dávkování energie do baterie tak, aby při běhu motoru bylo napětí mezi kontakty baterie 13,8 – 14,4 V.
→ V případě jiných hodnot dochází k nedostatečnému nabíjení nebo přebíjení, které vede k úbytku elektrolytu uvnitř baterie.
Hodnotu dobíjení si můžete sami jednoduše změřit vhodným multimetrem. Akumulátor lze měřit zátěžovým testerem akumulátorů, který hned odhalí stav vaší baterie.
Měření dobíjení baterie multimetrem Zkouška baterie zátěžovým testerem GEKO G80028
Minimálně jednou za půl roku kontrolujte hladinu a hustotu elektrolytu v baterii
→ V případě nízké hladiny se doplňuje destilovanou vodou (platí především pro olověné baterie).
Předejděte vybití baterie
V případě, kdy vaše vozidlo startujete několikrát denně a málo s ním najezdíte, je vhodné jej čas od času nechat dobít pomocí nabíječky.
a) Automatické nabíječky
- nejsou vhodné k hluboce vybitým bateriím → baterii označí jako vadnou
Dobíjení lze i bez odpojení od vozidla (pokud si ale nejste jisti, je lepší baterii odpojit od kontaktů a nabíjet ji samostatně).
b) Klasické nabíječky
- k oživení hluboce vybitých baterií
- nedisponují vestavěnou diagnostikou baterie
Přesto však doporučujeme koupi nového akumulátoru, protože hluboce vybitá baterie ztrácí svoji kapacitu a může vás zradit když to budete nejméně potřebovat.
Výběr nabíječky
Před výběrem nabíječky zjistěte, jaký typ baterie má vaše auto a dle toho zvolte vhodnou nabíječku.
Nejpoužívanější akumulátory jsou:
- Baterie se zaplavenými elektrodami – elektrolyt je volně nalitý mezi elektrodami
- VRLA (ventilem řízené olověné baterie) – zapouzdřený akumulátor, nedochází k úniku elektrolytu
- AGM – elektrolyt je nasáknutý ve skelné vatě mezi elektrodami
- Gelové – elektrolyt je zahuštěn do konzistence gelu ( díky gelové hustotě lze tento akumulátor používat v jakékoliv poloze )
Automatická nabíječka baterií Bosch C7 Klasická nabíječka Einhell Classic CC-BC 15
Co ale dělat v případě, kdy už auto ani „neštěkne“?
Správné zapojení při startování pomocí kabelů
Základním nástrojem v nouzi jsou startovací kabely, které jsou malé a skladné.
Potřebujete:
- samotné kabely
- pomocníka s druhým autem
Tímto způsobem lze nastartovat téměř jakékoliv vozidlo s vybitou baterií.
Při výběru startovacích kabelů věnujte pozornost jejich maximálnímu startovacímu proudu.
V případě přetížení kabelu dochází k jeho zahřívání a mohlo by dojít až k roztavení izolace.
Startovací powerbanky
Startovací powerbanka Einhell Expert CE-JS 8
Moderní alternativou za startovací kabely jsou powerbanky s funkcí startování vozidel. Díky nim se obejdete bez pomoci dalších vozidel. Powerbanku jednoduše připojíte k baterii a vozidlo bez problémů nastartujete.
Nesmíte však zapomenout powerbanku předem nabít.
Startovací powerbanky jsou všestranné a kromě funkce startování vozidel disponují i výstupy pro nabíjení telefonů, fotoaparátů a dalších přístrojů.
Startovací zdroj
V případě, že máte štěstí v neštěstí a vybitý vůz stojí u vaší garáže, lze jej jednoduše „oživit“ startovacím zdrojem. Startovací zdroje v sobě mají vlastní baterii, díky které je lze odpojit od elektrické sítě a přenést kamkoliv, kde jsou zrovna potřeba. Zároveň taky disponují funkcí standardního nabíjení autobaterií.
Jejich nevýhodou je vyšší hmotnost. Výkonnější modely jsou dokonce vybaveny kolečky pro snadné převážení.
Nejoblíbenější nabíječka a startovací zdroj GEKO G80022
Porovnání