Kdy a jak přezout pneumatiky? Připravte se letos včas
„Dle § 40a zákona 361/2000 Sb. zákona o silničním provozu má řidič povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza nebo lze toto vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat.“
Co musíte vědět, než se do toho pustíte
Pohlídejte si hloubku dezénu (vzorku) pneumatiky:
→ u osobního automobilu minimálně 4 mm v zimě a 1,6 mm v létě.
→ vozidla nad 3,5 t minimálně 6 mm (u zimních nebo celoročních pneumatik).
Věděli jste, že byste měli kola dotáhnout?
Po ujetí 50–100 km kola pro jistotu zkontrolujte a dotáhněte momentovým klíčem dle specifikací vozidla. Šrouby se totiž mohou povolit nebo úplně uvolnit. V extrémních případech může i celé kolo upadnout.
1. Kontrolujte pravidelně hloubku dezénu
Pneumatiky dnes běžně obsahují indikátor opotřebení (TWI ), díky kterému snadno ověříte stav dezénu.
Pokud si chcete raději změřit hloubku sami, využijte měřič dezénu. Dostupné jsou analogové i digitální. Nebo si vzorek změřte posuvným měřidlem, tzv. šuplerou.
Máte-li po ruce peněženku, můžete k měření využít i minci. Raději ale jen v akutních případech, kdy nemáte po ruce měřič.
Měření hloubky dezénu moto pneumatiky
Dostatečná hloubka vzorku je zásadní pro bezpečnost, jelikož:
- zvyšuje trakci
- snižuje riziko aquaplaningu (= ztráta přilnavosti pneumatiky k vozovce vlivem vody)
- zkracuje brzdnou dráhu
- celkově podporuje lepší stabilitu vozidla při nečekaných změnách směru a rychlosti jízdy (např. při krizovém brzdění)
2. Zkontrolujte a udržujte tlak v pneumatikách
Správnou hodnotu huštění svých pneumatik najdete na štítku, který může být na:
- sloupku ve dveřích řidiče
- vnitřní straně dvířek nádrže paliva
- kyvné vidlici (motocykly)
Na štítku bývají zpravidla dvě hodnoty, jedna pro běžný provoz a druhá pro vysoké zatížení.
Štítek tlaku pneu ve dvířkách nádrže Štítek tlaku pneu na sloupku dveří řidiče
Příklad doporučeného tlaku u Škody Octavie 2.0
Důsledky špatného tlaku
Rozdíly v huštění pneumatiky
Co použít k měření správného tlaku
→ analogové a digitální tlakoměry
→ manometry zabudované přímo v husticích pistolích
Měření tlaku digitálním tlakoměrem Měření tlaku manometrem na husticí pistoli
Huštění provádějte na studených pneumatikách (během jízdy se zahřívají a zvyšuje se tlak). Při huštění zahřátých pneumatik připočtěte 0,3 bar k doporučené hodnotě.
Další potřebné produkty
→ Kompresor (k hustiči pneumatik i pohonu dalšího nářadí, jako jsou utahováky či pneumatické ráčny)
→ hever (na zvednutí auta)
→ ráčna nebo trhák (pro silně utažené šrouby)
→ rázový utahovák (pro efektivní práci)
Jak přezout kola
- Vozidlo postavte na rovném a pevném povrchu (vyhněte se písku, štěrku apod.) a zajistěte jej proti pohybu (ruční brzda, zařazení rychlosti, klíny proti pohybu).
- Povolte šrouby kola, dokud je vozidlo stále na zemi (stačí o půl závitu). Pokud byste kolo povolovali ve vzduchu, bude se protáčet.
- Zvedněte vozidlo zvedákem za body označené na karoserii vozidla. Vyvarujte se zvedání za jiná místa, mohlo by dojít k jejich poškození či dokonce pádu vozidla. Označené body výrobci speciálně zesilují pro účely zvedání. Poté vozidlo zajistěte proti pádu např. podpěrami pod auto, trámkem apod.
- Povolte šrouby kola. Začněte zespodu a horní šroub si nechte na konec. Kolo na něm zůstane viset a nehrozí jeho neočekávaný pád. Poté kolo přidržte a po demontáži posledního šroub kolo demontujte a ihned označte.
- V tomto bodě využijte volného přístupu k podvozku a zkontrolujte případná poškození, únik brzdové kapaliny apod. Prostor vyčistěte včetně dosedacích ploch kol a náboje.
- Namontujte kolo se zimní pneumatikou (dávejte si pozor na správný směr otáčení – šipka ve směru jízdy) a šrouby našroubujte nejdříve ručně, abyste chytili závit – šrouby nemažte, výrobce počítá se suchým třením. Poté použijte klíč nebo rázový utahovák, ale jen mírnou silou, aby nedošlo k přetažení či dokonce utržení šroubů.
Pozn.: je důležité utahovat šrouby do kříže, případně do hvězdice (u 5 otvorů), aby se kolo rovnoměrně usadilo na náboj.
- Poté vozidlo spusťte na zem, kde šrouby dotáhněte momentovým klíčem dle specifikací výrobce (obvyklý kroutící moment u osobních aut je mezi 110-120 Nm). Použitím momentového klíče dosáhnete správného utažení, díky kterému nehrozí přetažení šroubu a jeho zničení. K dotahování běžných kol bohatě postačí momentový klíč QUATROS QS58210
Špatné umístění zvedáku a jeho následky Správné umístění zvedáku
Utahování šroubů kol pomocí momentového klíče QUATROS QS58210
Pro prodloužení životnosti svých pneumatik vyměňte kola z přední nápravy na zadní. Přední kola nosí totiž větší váhu vozidla a přenášejí výkon motoru na silnici, čímž se opotřebovávají znatelněji než kola zadní ( u vozidel s pohonem zadní nápravy je to samozřejmě naopak.) Demontovaná kola si nezapomeňte označit křídou, nebo štítky.
Podívejte se na naše video, jak si přezout kola: