Radíme: testování vstřikovačů Common Rail testerem QUATROS QS30183
Nefunguje naftový motor vašeho auta, jak má? Nedosahuje plného výkonu, špatně startuje, kouří jak tovární komín a dusí se? Na vině může být jeden nebo více špatných vysokotlakých vstřikovačů paliva, lidově řečených vstřiků. Odhalit jejich závadu není zas tak těžké. Stačí k tomu trochu šikovnosti a správný přístroj.
Možností, proč moderní naftové, odborně řečeno vznětové, motory odmítnou poslušnost, je celá řada. Od závad na žhavicích svíčkách přes klasické potíže se vstřikovači až po nepříjemné potíže s ucpanými filtry pevných částic, ústící do oprav za desítky tisíc korun. Vždy se každopádně jedná o nepříjemnost s nutností okamžitého řešení. Dlouhodobě zanedbávaná závada je nejen obtěžující, může navíc vést k dalším škodám a v krajním případě až k destrukci celého motoru.
Jak funguje vstřikovač?
Jednou z často se vyskytujících potíží jsou špatně fungující vstřikovače, lidově řečené vstřiky. Na nich z velké části závisí, jak dobře bude motor fungovat. Aby plnily svůj účel, tedy dodávaly do válců pod velmi vysokým tlakem v přesně stanovené momenty správné množství paliva, musí pracovat bezchybně. Z hlediska konstrukce pak vstřiky patří k nejsložitějším součástem, které na motorech můžeme najít.
Obecně lze navíc říci, že s neustálým vývojem vznětových motorů jsou vstřikovače čím dál složitější. Doby, kdy "dýzláky" mohly jezdit skutečně téměř na cokoliv, aniž by jim to způsobili nějakou újmu, dávno minuly.
Nejčastější závady na vstřikovačích
Nejčastější problémy s tzv. vstřiky jsou hruba tři: celkové opotřebení provozem (při statisícových kilometrových nájezdech), ucpání či poškození špatnou naftou, například s příměsí vody či jiných nežádoucích látek.
Právě na detekci těchto závad na vstřicích typu Common Rail slouží jednoduchý, ale spolehlivý tester QUATROS QS30183. Je určen pro systémy značek Bosch, Siemens, Denso, Delphi, a to pro maximálně šestiválcové motory. Je tedy vhodný pro absolutní většinu osobních a užitkových vozidel, která po českých silnicích jezdí. Tester vstřikovačů QUATROS QS30183
Na následujících řádcích si stručně popíšeme, jak se používá a co s ním můžeme zjistit. Výhoda tohoto přístroje spočívá především v tom, že není třeba rozpojovat či jinak manipulovat s vysokotlakou částí palivové soustavy. Měření totiž probíhá na nízkotlaké části, konkrétně na takzvaném přepadovém vedení vstřikovačů.
Postup při testování: je to snadné a rychlé
Jak tedy při měření postupovat? Je to skutečně jednoduché. Na tomto místě jen upozorníme, že se jedná o obecný návod, přesné postupy se mohou u konkrétních modelů vozidel lišit. Proto současně doporučujeme i pročtení servisního manuálu konkrétního auta, kde bude postup upřesněn.
Vzhledem k tomu, že při práci je nutný nastartovaný motor, auto postavíme na dobře větrané místo kvůli nebezpečí udušení. Pořádně ho zajistíme parkovací brzdou a založením klínů pod kola. V případě opravdu nouzové situace je také dobře mít po ruce odpovídající hasicí přístroj.
Pracovní postup si můžete prohlédnout i na videu (odkaz zde).
1. Nejprve motor zahřejte na provozní teplotu. Měření na studeném, nebo naopak přehřátém motoru není platné.
2. Podle typu vstřikovačů instalovaných na vozidle zvolte odpovídající druh připojovacích konektorů. Detailní informace obsahuje servisní manuál k autu.
3. Po zvolení správného druhu konektorů odpojte od vstřikovačů přepadové vedení a napojte na něj tester s hadičkami. Tester na přepadové vedení pečlivě upevněte, jinak hrozí rozlití nafty!
Druhy konektorů obsažené v soupravě testeru QUATROS QS30183
4. Po ujištění, že vše je bezpečně upevněno a nehrozí únik paliva, nastartujte motor.
5. Po nastartování motoru se nádobky postupně začnou plnit palivem. Sledujte jeho množství a v případě, že jsou všechny vstřikovače bez závad, budou hladiny přibližně ve stejné úrovni. Drobné odchylky jsou samozřejmě možné, rozdíly však nesmí být příliš velké. V případě, že množství paliva v jedné nebo více nádobkách je výrazně odlišné od zbytku, je nutné provést detailnější diagnostiku vstřikovače. Její postup opět najdete v servisním manuálu vozidla.
Jednotlivé typy vstřikovačů se liší v množství dodávaného paliva, proto i plnění kontrolních lahviček je různě rychlé a obvykle trvá v řádu desítek sekund až jednotek minut. Obecně však platí, že pokud se nádobka naplní velmi rychle – cca v jednotkách sekund, indikuje to závadu na vstřikovači.
6. Po skončení práce vypněte motor a opět propojte přepadové vedení se vstřikovači.
7. Tester pořádně vyčistěte a bezpečně uložte do kufříku.
Výsledek měření: vadný vstřikovač se projevil menším (vlevo), resp. větším (vpravo) průtokem do přepadového vedení (pro zobrazení videa klikněte na některý z obrázků).
Na závěr doporučíme palivo z lahviček znovu nepoužívat – může být i nepatrně kontaminované nečistotami a jeho opětovné natankování do nádrže by mohlo způsobit zbytečně problémy navíc. Opatrně jej proto vylijte do připravené nádoby a ekologicky zlikvidujte.
Test je tedy skutečně jednoduchý a poměrně rychlý. Odhalit, proč přesně vstřikovač pracuje špatně, sice neumí, už pouhá detekce vadného zařízení je ale velmi užitečná. Díky ní totiž není nutné z motoru pracně a zdlouhavě demontovat všechny, ale pouze konkrétní nefunkční vstřiky, u kterých je nutná oprava. Přípravek tak ušetří mnoho námahy a času.